Ugye mind unásig ismerjük azt az önigazoló mondást, hogy:
- "a demokrácia nem jó, de még senki nem talált ki jobbat".
Amit én összeraktam, az sem "jobb nála", csupán egy kísérlet ENNEK a létező, "nem jó" demokráciának a valamivel jobbá tételére.
Az előnye viszont bármely - még oly jó - utópiával szemben, hogy ez azonnal használható, nem igényel semmilyen előzetes (innen "kintről" megoldhatatlan!) törvénymódosítást.
Utólagos pontosítás:
Az IDE egy átmeneti eszköznek készül. Mint egy "trójai faló" képes arra, hogy bevigye a szavazói véleményét a parlament falai mögé.
Már amennyiben lesznek szavazói, akiknek lesz véleményük...
Azok a FŐBB jelenlegi hibák, amiken képes lehetne javítani:
- a választási ígéretek számonkérése (ill. be nem tartásának büntetése:) CSAK 4 év múlva lehetséges;
- az 5%-os küszöb miatt elvész több százezer választó képviseletének a lehetősége (-ráadásul az ezekre eső helyeket nem csak üresen hagyják, hanem még szétosztják a bejutók között!);
- egy parlamenti párt (frakció) CSAK a szavazói többségét képviseli (-a kisebbségüket viszont nem!), hiszen a pártfegyelem alapján egységesen szavaz igennel VAGY nemmel...;
- az "egyéni" képviselők nem a választóikat képviselik, hanem az őket jelölő pártot. Mivel "megélhetési" politikusok, ezért a párt (vezetősége) kézben tartja őket a megélhetésük elvesztésének fenyegetésével
- a képviselők nem hívhatók vissza (-főleg nem CSAK az őket beküldő választóik által - ahogy azt illene!)
- nem működik a "hatalommegosztás" klasszikus szabálya, mert a parlamenti többség nem ellenőrzi a SAJÁT kormányát, hanem "falaz" neki, és a törvényeket is annak igény szerint alakítgatja.
Az én demokrácia IDEámban viszont:
- az IDE választói folyamatosan beleszólhatnak a képviselőik munkájába, gyakorlatilag ők irányítják a saját képviselőiket.
- az IDE csatlakozó 5% alatti kispártok, mozgalmak, egyesületek, (baráti)körök stb. egy olyan közös listán indulhatnak, amely nem kíván semmilyen program-egyeztetést, mindegyik a saját eredeti programjával vehet benne részt.
- az IDE(a)lista parlamenti frakciója a választói által meghatározott ARÁNY szerint szavaz igennel ÉS nemmel...
- az IDE képviselői nem "megélhetési politikusok", hanem valódi KÉP-viselők, akik ezt a munkájukat csak addig látják el (1-6 hónapig:) ameddig azt a főállásuk megengedi (=fizetés nélküli szabadság onnan). A -listás- képviselőink ilyen váltásának jogi feltételei természetesen máris adottak!
- az IDE képviselőinek "visszahívásának" megoldása így teljesen felesleges, hiszen a határozott IDEje lejártával magától visszavonul. De választói igény esetén megint képviselhet majd egy pár hónapig a következő ciklusban is...
- az IDE úgy tudja visszaállítani a hatalommegosztást, hogy nem lép koalícióra egyik "oldallal" SEM, így -IDEális esetben- azok bármelyike csak kisebbségi kormányt alakíthat (ill. esetleg még egy "kutya-macska" nagykoalíciót;). Az 50%-os (állandó) parlamenti többség ALATTI kormány pedig már valóban ellenőrizhető, és szükség esetén idő előtt le is VÁLTHATÓ a parlament által - HA az IDE választói IS erre utasítják a képviselőiket (- mármint a kellő számban ugye, mivel itt NINCS egységes, többségi szavazás!:)
Ennyi a LÉNYEG,
- aminek a további részleteihez még olyan elemek is tartoznak, mint a választói "lustaság" ill. hozzá nem értés figyelembe vétele; a képviselőket irányító választói szavazatok arányos konvertálása parlamenti szavazatokká; a résztvevő szervezetek szavazóarányos részesedése a közös eredményből stb. stb.:)
DE ne feledjük:
- az IDE CSAK ESZKÖZ a jelen parlamenti demokrácia hibáinak javítására.
- az IDE által elérhető képviseleti lehetőséget pedig TARTALOM-mal az eszköz használói tölthetik meg - amennyiben komolyan is gondolják a SAJÁT elképzeléseik megvalósítását...
Mert innentől kezdve a parlamenti részvétel már csak választói akarat kérdése!
Méghozzá azoké, akik jelenleg "bizonytalanok", (választék híján) "nem szavazók", vagy kényszerű kompromisszumból egy "kisebbik rossz"-ra szavazók. Épp nekik lenne IDEális az IDE általam kigondolt "képviselt közvetlen demokrácia" IDEája...
Ja, és hogy miért kell "mindenáron" a parlamenti részvétel?
(- jó kérdés ez egy "parlamenti demokráciá"-ban ;)
Mert nekünk csak ahhoz van JOG-unk, amit a törvények (által) biztosítanak nekünk - a népszavazás pedig több szempontból is elégtelen ennek biztosítására... (pl. túl lassú és ritka, valamint a parlament által erősen korlátozott és még ki is játszható).
Továbbá akkor is, ha elegünk van már abból, hogy ránk hivatkozva, de a fejünk felett döntenek rólunk olyanok, akik a felhatalmazás- unkat tudatosan hazug ígéretekkel csalják ki tőlünk. :(
Meg abból is elegünk van, amikor a MÁSIK oldal előző kormányának hibái miatti elégedetlenségünket CSAK ÚGY fejezhetjük ki hatásosan, hogy helyettük az ELŐZŐ - már egyszer sikeresen elzavart - garnitúrát könyörögjük (oda-)vissza megint. :(
A nem szavazás sem megoldás, hiszen akadnak még annyian, hogy nélkülünk is vidáman megszavazzanak egy akármilyen legitim kormányt fölénk...
Nincs ezekből a hibákból még elegünk?
Ha IGEN, akkor legyünk végre elegen, - akik a saját kezünkbe vesszük a sorsunk alakítását!
Erre (MÉG) megvannak a (korlátozott) jogi lehetőségeink, és (MÁR) meglehet az eszközünk is hozzá (IDE), hogy kihasználhassuk ezeket a maradék lehetőségeinket - ÉLJÜNK hát vele -, hogy aztán bejutva (ODA) a parlamentbe, még bővíthessünk is rajtuk!
Mi magunk, magunknak, mindenkinek...
PS:
Az én demokrácia felfogásom alapja, hogy a legfontosabb döntéseket az ORSZÁG gyűlése hozza meg (az operatívakat meg csak a kormány maga:)
Ezt megcsinálhatnánk úgy is, hogy időnként MIND kivonulunk a (pl. Bösztör;-) pusztába, oszt ott majd jól letapossuk az összes füvet...
VAGY valódi képviselőket küldünk magunk helyett ODA az országgyűlésbe, akik AZT (és csak azt!) csinálják, amivel MI megbízzuk őket. (hisz ugye a MI "képünket" viselik!;)
Az ilyen országgyűlés jó működéséhez viszont AZ IS kell, hogy MIND képviselve is legyünk benne - lehetőleg kivétel nélkül, hiszen MIND itt élünk, és úgy igazságos, hogy mi MIND dönthessünk a közös ügyeinkről!
PPS:
Egy kedves kritikus figyelmeztetett, hogy egy FONTOS rész kimaradt innen!
"nekem legfőképpen ezzel a 2-3 havonta váltással volna problémám... ez az idő kevés az érdemi kibontakozáshoz..."
A konkrét kifogásra: MINDEN listatag ÉRDEMben részt vehet (ha akar:) egy "kibővített frakció" képviseleti munkájában a teljes ciklus alatt. Akik már voltak bent, azok pedig előre felkészíthetik a még erre várakozókat.
DE a lényeg az, hogy az IDE képviselői NEM "politikusok", "csak" valódi képviselők, akik AZT mondják/nyomják, amivel megbízták őket a választóik! A "politikusok" itt maguk a választók (legalábbis a "véleményvezér" részük:) nekik viszont VAN IDEjük az "érdemi kibontakozáshoz", hiszen ők (ha akarnak) a teljes ciklus alatt FOLYAMATOSAN politizálhatnak, miközben (valóban) képviseltetik magukat ezekkel a "váltott lovakkal":)
Vagyis a képviseleti SZOLGÁLATot elvállalók is politizálhatnak, de csak úgy, mint EGY a többi választó közül, akik utasítják őket arra, hogy MIT képviseljenek (="kötött mandátum":). Persze az előzetes ("belső") vitáinkban minden választó megkísérelheti "politikusan" meggyőzni az összes többit a maga igazáról. Így folyamatosan "több ezer" politikusunk lehet, miközben a 6-12 képviselői helyünkön "csak" 279 fő váltja egymást, 1-2 havonta:)
A csere-megoldásnak alapból több az előnye, /nem esik ki a munkájából, nem lesz megélhetési politikus, nem korrumpálható, nem kell visszahívni (visszajön ő magától:), jóval többen szerezhetnek gyakorlati tapasztalatot egy következő induláshoz/ mint a hátránya (hogy "kevés az érdemi kibontakozáshoz").